"Het moet hetzelfde zijn gegaan als
met zeezand: ooit waren al die korrels samen nog een rots die niet van plan was
te verbrokkelen, maar uiteindelijk besloten de tijd en het water daar ook
anders over."
Het smelt van de Vlaamse auteur Lize Spit (° 1988) is het vijfde en laatste boek dat
dit jaar op de shortlist van de Fintro
Literatuurprijs staat. “Last but not least”, want als veruit de jongste en
enige vrouwelijke auteur in het gezelschap, genereerde Lize Spit al heel wat
aandacht met deze debuutroman, zowel van de verzamelde pers als van het grote
publiek. Van Het smelt werden ondertussen al meer dan 100.000 exemplaren verkocht
en als je het wilt lenen in de bibliotheek, moet je geduld hebben, want het omvangrijke
boek (480 pagina’s) is constant uitgeleend of gereserveerd. We mogen dus gerust
spreken van een “hype”.
Is Het smelt al die commotie waard? Bij
een dergelijk succes verwacht ik een meeslepend verhaal met één of meer sterke
personages, een originele of verrassende plot, een mooi, beeldenrijk taalgebruik
en een opbouw die het verhaal versterken. Daarnaast heeft succes ook vaak te
maken met sensatie. Van een mooie, jonge debutante die een roman schrijft met
een gedurfde, choquerende inhoud smullen de media graag en de verkoopcijfers
varen er meestal wel bij. Laat me gerust stellen dat Lize Spit met haar roman alle bovenstaande
verwachtingen grotendeels inlost.
Het verhaal gaat van start op het moment
dat Eva vertrekt naar haar geboortedorp met een blok ijs in de kofferbak. We voelen
snel aan dat er dertien jaar eerder tijdens een snikhete zomer verontrustende
dingen gebeurd zijn in dat dorp. Tegelijk merken we aan allerlei kleine
dingen dat Eva geen doorsnee jonge vrouw is, bijvoorbeeld in de manier waarop zij
met de oudere buurman omgaat. De onderhuidse spanning is van in het begin aanwezig.
Waarom keert Eva terug en wat is zij van plan met die blok ijs? We komen het
heel geleidelijk te weten. Lize Spit bouwt het verhaal op in de vorm van drie
soorten hoofdstukjes die elkaar afwisselen. Het heden speelt zich volledig af
op die ene dag waarop Eva naar het dorp terugkeert. Daarnaast zijn er de
gebeurtenissen die zich ontrollen tijdens die noodlottige zomer van 2002, in
een tijdspanne van twee maanden. Tenslotte maken we uitgebreider kennis met Eva en de
personages die haar omringen in thematische hoofdstukken die zich afspelen in
de jaren voorafgaand aan die bewuste zomer. Alles wijst hier al op naderend
onheil, dit kan onmogelijk een doorsnee dorpsgemeenschap zijn, daarvoor lopen
er teveel verknipte figuren rond (inteelt?). Eva heeft het als kind in een kansarm
gezin moeilijk. Ze snakt naar vriendschap en liefde en heeft er alles voor over
om aanvaard te worden. Heel deze
episodes ademen verwaarlozing en uitzichtloosheid.
Verder geef ik liever niets prijs over het verloop
van het verhaal, want als je op voorhand weet wat er te gebeuren staat, verlies
je bij deze roman wel degelijk een deel van het leesplezier. Het verspringen in
de tijd bevordert de spanning, probeer maar eens om alles chronologisch te
lezen en het valt op dat de auteur vaak in herhaling valt. Die langdradigheid was
voor mij sowieso een euvel. Ongeveer tot pagina 150 bleef het verhaal mij
intrigeren, daarna zakte de spanningsboog door teveel meer van hetzelfde (vb.
al die meisjes die langskomen om het raadsel op te lossen). Vanaf de laatste
100 pagina’s kreeg het verhaal mij opnieuw sterker te pakken en het stoorde
zelfs niet dat het nog een tijdje aansleept nadat de plot al is vrijgegeven.
Lize Spit schrijft namelijk boeiend, in een eenvoudige, toegankelijke taal, die aangenaam leest en mij meeneemt in de leefwereld van het hoofdpersonage. Er komen ook regelmatig mooie beeldenrijke zinnen langs. Tegelijk wordt er weinig aan de verbeelding overgelaten in extreme, expliciete scènes, die letterlijk pijn doen en tergend lang uitgesponnen worden. Dergelijke misselijk makende pagina’s laten een wrange smaak na, waardoor ik blij was toen ik het boek eindelijk uit had.
Lize Spit schrijft namelijk boeiend, in een eenvoudige, toegankelijke taal, die aangenaam leest en mij meeneemt in de leefwereld van het hoofdpersonage. Er komen ook regelmatig mooie beeldenrijke zinnen langs. Tegelijk wordt er weinig aan de verbeelding overgelaten in extreme, expliciete scènes, die letterlijk pijn doen en tergend lang uitgesponnen worden. Dergelijke misselijk makende pagina’s laten een wrange smaak na, waardoor ik blij was toen ik het boek eindelijk uit had.
Het smelt van Lize Spit is een sterke
debuutroman en ik ben blij dat ze hiermee de weg naar een groot aantal lezers
gevonden heeft, maar het is niet mijn favoriete boek uit de shortlist.
"Ik ben geen vrouw, geen meisje, maar
ik ben ook niet één van hen. Ik ben het draaimolenpaardje dat altijd schokkerig
op en neer zal blijven steigeren, altijd op dezelfde paal, elk jaar opnieuw in
dezelfde banen, op dezelfde kermis, voor dezelfde kinderen."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten