Misleidende vertelperspectieven en plotwendingen à volonté
Sinds hij in 2006 debuteerde met De therapie, levert
Sebastian Fitzek (Duitsland, 1971) jaarlijks minstens één thriller af. Michel
Bolwerk stond in voor de Nederlandse vertaling van Das Geschenk (2019). In
Duitsland is ondertussen alweer een nieuwe titel uit met Der Heimweg (2020).
Naast een gegarandeerde plek in de bestsellerlijsten staan de psychologische
thrillers van Fitzek garant voor beklemming, onverwachte plotwendingen en
personages met psychische stoornissen.
'Hij was naakt en werd in tweeën gespleten.'
Een brute verkrachting zet de toon. Fitzek is niet vies van
expliciet geweld en ruw taalgebruik. Zodra er harde taferelen aan te pas komen,
serveert hij ze in vol ornaat, inclusief gruwelijke details. De openingsscène
van Het geschenk is hiervan een treffende illustratie. Milan Berg heeft het als
veroordeelde kindermoordenaar hard te verduren in de gevangenis, maar hij houdt
zijn onschuld staande en probeert verdere folteringen te vermijden door te
vertellen wat hem is overkomen.
'Zijn even ongeloofwaardige als gruwelijke verhaal, dat hem
rechtstreeks door de hel had gestuurd om hem vervolgens hier in de gevangenis
te laten eindigen.'
Milans relaas start twee jaar eerder. Wanneer hij voor een
rood licht staat, stopt er een wagen met op de achterbank een doodsbang meisje,
dat een briefje voor het raam houdt. Milan vermoedt dat het om een hulpkreet
gaat, maar als analfabeet kan hij de tekst niet lezen. Zijn intuïtie dwingt hem
om samen met zijn vriendin op zoek te gaan naar dit wanhopige kind. Hij moet en
zal haar redden. Een beslissing met noodlottige gevolgen, want hiermee trekt
hij een nachtmerriescenario op gang, waaruit ontsnappen onmogelijk lijkt.
Akelig, wreed en bovenal ontregelend voor hemzelf en voor de lezer.
We weten dat Milan uiteindelijk in de gevangenis zal
belanden, maar die voorkennis verstoort de spanning niet, integendeel. Als
lezer raak je evenzeer verstrikt in het web dat de auteur voor Milan spant, hij
sleurt je mee in zijn 'symfonie van verschillende pijnen'. Dat alles verteld
wordt in de derde persoon, verleden tijd, beklemtoont de onafwendbaarheid.
De gebeurtenissen ontrollen zich chronologisch in een
vernuftige compositie. Korte hoofdstukjes in een strak tempo gunnen de lezer
nauwelijks rust. Meestal is Milan aan het woord en ga je mee in zijn
gedachtespinsels, maar soms verplaatst Fitzek het perspectief naar andere
personages, die de verwikkelingen vanuit hun standpunt verder stuwen en de
dreiging vergroten. Welke verteller is te vertrouwen?
'De felverlichte wagons waren zo goed als leeg. Her en der
zaten eenzame passagiers verspreid over de coupés; tussen hen gaapten grote
lege gaten. Met de jeugdherinneringen in Milans geheugentrein was het niet
anders gesteld.'
Is de mens van nature kwaadaardig of goed? Enkele literaire citaten vooraan in het boek liegen er niet om. In een 'vintage' Fitzek draait het om psychopaten en mensen die worstelen met duistere (familie)geheimen of verdrongen verledens. Toch overstijgt hij in Het geschenk die gebruikelijke clichés. Terwijl de nevenfiguren blijven hangen in stereotypes, diept hij het karakter van Milan Berg mooi uit. De keuze voor een analfabeet als protagonist versterkt de desoriëntatie. Milan houdt zich met moeite staande in het dagelijks leven, overal voelt hij zich omringd door onbegrijpelijke tekens. Obsessioneel speelt hij verstoppertje om zijn zogezegde domheid te camoufleren, een kwelling van onmacht en schaamte die afstraalt op de lezer.
Met Het geschenk bewijst Fitzek dat hij de kneepjes van het vak beheerst. Als geen ander verstaat hij de kunst om zijn lezers om de haverklap op het verkeerde been te zetten met misleidende perspectiefwisselingen en een lawine aan verrassende plotwendingen. Dat hij tegelijk getuigt van maatschappelijk engagement is een mooi surplus. Het originele dankwoord in geheimtaal verdient een speciale vermelding.
Dit is een Hebban recensie, die eerder gepubliceerd werd op Hebban.nl.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten