De donkere kanten van het moederschap
Ashley Audrain (1982) werkt tot 2015 als
publiciteitsmanager bij uitgeverij Penguin Books Canada. Door
gezondheidsproblemen van haar jongste kind zag ze zich genoodzaakt om thuis te
blijven, en begon ze te schrijven. Haar debuutroman The Push verschijnt meteen
in meer dan dertig landen. Marja Borg stond in voor de Nederlandse
vertaling.
In de proloog volgen we hoe Blythe het nieuwe gezin van haar
ex-man Fox op kerstavond stiekem begluurt. Van een afstand analyseert ze elke
beweging in het 'gloeiende huis', met extra aandacht voor haar dochter Violet.
Blythe is duidelijk niet meer welkom bij haar man en dochter. Wat is er
gebeurd? 'Dit is mijn kant van het verhaal', zo eindigt de prikkelende proloog.
Tijdens de kennismaking tussen Blythe en Fox hangt er
romantiek in de lucht. Blythe loopt op roze wolkjes en hoopt via een huwelijk
het warme nest te vinden dat ze altijd gemist heeft. De auteur last tussendoor
hoofdstukjes in over haar moeder en grootmoeder om dit gemis te illustreren.
Een trieste rode draad van generaties kinderverwaarlozing komt bovendrijven en
slappe, afwezige vaderfiguren maken het er niet beter op. Blythe wil bewijzen
dat zij wel een goede moeder kan zijn, die haar kinderen met liefde zal
omringen. Tot de geboorte van Violet er anders over beslist. Ze voelt niets
voor deze baby en raakt er hoe langer hoe meer van overtuigd dat het kind
kwaadaardige trekjes heeft. Fox wuift die bezorgdheden weg, waardoor ze aan
zichzelf gaat twijfelen. Misschien is het allemaal inbeelding, want Violet
toont die vileine kant alleen bij haar. Zou Blythe toch voorbestemd zijn tot
slecht moederschap, net zoals de andere vrouwen in de familie? Dan krijgt ze
een zoontje en komt het gewenste moederinstinct alsnog tevoorschijn.
Audrain duwt de lezer resoluut naar binnen in het brein van
het getormenteerde hoofdpersonage. Ze hanteert een ongebruikelijk
vertelstandpunt. Blythe is aan het woord in een combinatie van
ik-vorm en jij-vorm, dat laatste gericht aan haar ex-man Fox. Ze
brengt gedetailleerd verslag uit van alles wat ze doet, zegt en denkt. Tegelijk
geeft ze nauwgezet haar interpretatie bij het gedrag van Fox en de
onuitgesproken gevoelens die zijn doen en laten oproepen. De eenvoudige
schrijfstijl laveert moeiteloos tussen suikerzoet en rauw. In het begin lijken
we aanbeland in een sentimentele vrouwenroman over een ideale partner,
huiselijke kneuterigheid, kleurtjes en tierlantijntjes. De zegeningen van het
moederschap moeten dit perfecte plaatje vervolledigen. Deze sprookjesachtige
aanhef staat in schril contrast met de harde chaotische realiteit en zware
thema’s die de roman aansnijdt, waaronder depressie, rouwverwerking, paranoia,
eenzaamheid en verwaarlozing. Als Blythe bevalt van Violet gaat dit gepaard met
pijn en viezigheid, borstvoeding ervaart ze als een kwelling. Het moederschap
reduceert haar tot een functioneel lichaam, dagdagelijks gedoemd tot
mechanische handelingen van zogen, wassen, voeden, zorgen. De auteur verwoordt
dit prachtig poëtisch, in een aaneenschakeling van staccato zinnetjes.
Dit is niet het eerste verhaal waarbij de vraag opborrelt of
psychische afwijkingen het gevolg zijn van erfelijkheid of opvoeding. Blythe
houdt de lezer gevangen in haar hoofd en hart. Ze neemt je mee in een
emotioneel, bij wijlen onevenwichtig discours. Vreemde gedachtekronkels en soms
ronduit gestoord gedrag versterken het vermoeden dat het probleem bij Blythe
ligt, mogen we haar als verteller vertrouwen? De auteur creëert een krachtige
psychologische suspense in korte hoofdstukjes, die langzaam naar een
onafwendbare climax leiden. Als lezer krijg je er een onbehaaglijk gevoel bij
en blijf je tot de laatste bladzijde in dubio. 'Een psychologisch drama,
verteld door de lens van het moederschap', zo definieert Audrain De duw.
Voeg hier gerust aan toe dat het ook een spannend opgebouwde pageturner is.
'Mijn lichaam was onze motor. Ik vergaf de onherkenbare
vrouw in de spiegel alles. Ik heb toen geen moment gedacht dat mijn lichaam
nooit meer op die manier nuttig zou zijn: noodzakelijk, betrouwbaar,
gekoesterd.'
Dit is een Hebban recensie, die eerder gepubliceerd werd op Hebban.nl.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten