We naderen het einde van alweer een bijzonder jaar. Tijd om uit te zoeken welke boeken mij de voorbije twaalf maanden het meest zijn bijgebleven. Ik las 71 titels en presenteer hierbij graag mijn persoonlijke favorieten.
Mijn
boek van het jaar! De Engelse auteur levert een subtiele, suggestieve,
melancholische roman af, met een snuifje melodrama en bitterzoete komedie. Een hommage aan al die filmklassiekers van Billy Wilder en het
prikkelt de goesting om zijn films te (her)bekijken.
2. 'Billy Summers' en 'Later' / Stephen King
De
Amerikaanse grootmeester kwam in 2021 met maar liefst twee sterke romans aanzetten.
Dik en dun, maar allebei onderhoudend en hartverwarmend, niet echt
griezelig, wel herkenbaar en gelardeerd met humor in
een vanzelfsprekende, vloeiende schrijfstijl. Stephen King is een
geroutineerd verteller, hij sleept de lezer moeiteloos mee in zijn verhalen.
De
Duitse auteur bewijst dat hij de kneepjes van het vak beheerst. Als geen
ander verstaat hij de kunst om zijn lezers om de haverklap op het verkeerde
been te zetten met misleidende perspectiefwisselingen en een lawine aan
verrassende plotwendingen. Dat hij tegelijk getuigt van maatschappelijk
engagement is een mooi surplus.
Booker
Prize winnaar 2021. Afbrokkelende familiebanden staan symbool voor het onrecht in
de Zuid-Afrikaanse maatschappij. Neergeschreven met een speelse
grimmigheid in een originele, meeslepende stijl die inzoomt op veelbetekenende
details.
De
spanning komt tergend traag op gang, met plotwendingen die bochtiger lijken dan
de Theems, de rivier die een centrale rol speelt in deze intelligente nieuwe
thriller van Louise Candlish. De Engelse auteur liet zich inspireren door een
gekende film noir klassieker, maar voorziet het herkenbare verhaal van een
originele draai met een vette knipoog op het eind.
Krachtig
debuut over een ontwricht gezin. Wint aan beklemming doordat de
Zweedse auteur het achterstevoren vertelt. En jawel, de truc werkt!
Filmkenner Jan
Verheyen trekt je mee in de riolen van exploitatiefilms,
vooral uit de jaren zeventig. Films waarvan je je vandaag moeilijk
kan voorstellen dat ze ooit mainstream waren. Tirolersekskluchten,
vrouwengevangenisfilms, sadiconazista’s, zombies en kannibalen, mondo’s en
beestenfilms – je valt van de ene rijkelijk geïllustreerde verbazing in de
andere. Met een knipoog neergeschreven, maar het plezier en
de passie voor cinema druipen ervan af.
Ik dacht dat ik Boef al een beetje kende, dankzij de columns van Marnix Peeters in De Morgen.
Dit boek van zijn vrouw Jana is de kers op de taart. Soms merkte ik
gelijkenissen met het voorzichtig temmen van onze wilde kat, maar dan in het
kwadraat. Hartverwarmend om te lezen over zoveel liefde, geduld,
doorzettingsvermogen en zelfopoffering. Ook grappig, al die capriolen van Boef,
die zijn naam niet gestolen heeft. Een aanrader voor elke dierenliefhebber!
Een
jeugdige Kenzaburo Oë voert in deze twee stoutmoedige novellen stuurloze
Japanse jongeren van de eerste naoorlogse generatie op, die nieuwe zekerheden
najagen. De mechanismen waarmee slimme manipulatoren dergelijke jongeren met
een laag zelfbeeld hersenspoelen en het gevoel geven dat ze belangrijk zijn,
heeft zestig jaar later nog niets aan actualiteitswaarde ingeboet. Maak je op
voor een indringend leesavontuur, dat uitnodigt om het oeuvre van de
Japanse Nobelprijswinnaar verder te exploreren!
'Een
psychologisch drama, verteld door de lens van het moederschap', zo definieert
de Canadese auteur Ashley Audrain haar debuutroman. Voeg hier gerust
aan toe dat het ook een spannend opgebouwde pageturner is.
Een hybride,
sfeervolle roman die zich moeilijk onder één noemer laat vangen. De Nederlandse
auteur combineert elementen van een culturele reisgids met de bloedige
geschiedenis van Bosnië-Herzegovina en een handleiding levenskunst. Dit alles
verpakt in een onderhoudende thriller met een vleugje romantiek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten