dinsdag 1 maart 2016

Schrijver in de kijker: Michel Faber



Maak kennis met Michel Faber! Geen Nederlandse auteur, zoals de naam doet vermoeden, maar hij werd wel in Nederland – meer bepaald Den Haag – geboren. In 1967 emigreerde hij naar Australië en sinds 1993 woont hij in Schotland.

Michel Faber begon al in de jaren tachtig te schrijven, maar zijn eerste roman publiceerde hij pas in 2000.

Under the skin (Onderhuids) was meteen een schot in de roos. Daarin volgen we een raadselachtige vrouw, die dagelijks de Schotse autowegen afschuimt, op zoek naar goedgebouwde mannelijke lifters om op te pikken. We ontdekken mondjesmaat wat haar drijft. Een thriller? Sciencefiction? Een maatschappijkritisch werk? Deze intrigerende roman heeft het allemaal, maar is vooral heel meeslepend verteld met nuance, filosofische diepgang en sfeervolle beschrijvingen die de lezer in het verhaal meezuigen om vervolgens klaarwakker tot het besef te komen dat Faber hier een inktzwarte boodschap brengt over de mens. Door letterlijk in de huid te kruipen van een buitenstaander, slaagt hij er namelijk in om doodgewone, alledaagse menselijke praktijken als walgelijk voor te stellen. Moralistische fantasy die dankzij Fabers krachtige stijl en slimme verteltechniek een onvermoed literair aanzien krijgt. De “vodsels” vergeten we in elk geval nooit meer! Under the skin werd in 2013 verfilmd met een heerlijk spookachtige Scarlett Johansson in de hoofdrol.

Michel Faber werd echter nog bekender als literair auteur dankzij zijn magnum opus The Crimson Petal and the White (Lellieblank, scharlaken rood) uit 2002, een monumentale roman van bijna duizend bladzijden. Het is een reis terug in de tijd naar het Victoriaanse Londen van 1875 en vertelt het verhaal van de negentienjarige intelligente prostituee Sugar. Ze wordt de maîtresse van een verwaande parfumfabrikant en gouvernante van zijn dochtertje Sophie, zodat ze in hetzelfde huis komen te wonen. Sugar krijgt een hechte band met de kleine Sophie en als ze door een complicatie haar baan verliest neemt ze Sophie mee en ontspint er zich een spannende verhaallijn, in meerdere narratieve lagen, met een scala aan personen en kleurrijke schilderingen van het Dickens-achtige, Victoriaanse straatleven in Londen. Faber weet Sugar met historische precisie te belichten als een typische vrouw van haar tijd, maar via een groot inlevingsvermogen weet hij ook een universeel vrouwenportret neer te zetten, doorweven met Freudiaanse, post-Marxistische en feministische thema’s. "Lelieblank, scharlaken rood" is een vernuftige roman, die tegelijk uitgewerkt werd als een strakke page-turner. De plot, de bewust toegepaste, licht archaïsche stijl en de juiste dosis humor weten de lezer moeiteloos te boeien tot het einde. Het boek werd terecht een internationale bestseller en geroemd door de literaire kritiek. Ook deze roman werd verfilmd, weliswaar in de vorm van een televisieserie.

Na dit meesterwerk verschenen nog romans waarmee Michel Faber het niveau en succes van zijn twee bestsellers niet kon evenaren, maar in 2014 verraste de auteur vriend en vijand opnieuw met The Book of Strange New Things (Het boek van wonderlijke nieuwe dingen). Het verhaal speelt in de nabije toekomst. Dominee Peter Leigh wordt uitgezonden naar de gekoloniseerde planeet Oasis, ergens ver weg in de ruimte, om het christendom te brengen aan de oorspronkelijke bewoners, aliens die menselijke kenmerken hebben.  Zijn vrouw Bea blijft zwanger achter in Engeland. Vanaf het moment dat Peter zijn vrouw achterlaat, begint een zoektocht die hem zwaar op de proef stelt. Ergens ver weg, in een ondoorgrondelijk universum, komt hij wonderlijke zaken tegen … en zichzelf. Deze virtuoze, grensverleggende roman gaat over datgene wat mensen verbindt, zelfs als ze lichtjaren van elkaar gescheiden zijn. De kritieken waren dan ook eensgezind lovend.

Kort na het verschijnen kondigde Faber in The New York Times aan dat hij stopt met schrijven. Tijdens het schrijfproces overleed zijn vrouw aan kanker en de auteur gaf aan dat dat één van de redenen was waarom hij ermee kapt.

Hopelijk volgt er toch een nieuw hoofdstuk in het leven van deze rasverteller, mooi omschreven als “een magiër die de lezer zijn romanwereld in dwingt en daar in een bitterzoete omhelzing houdt, tot hij hem, wijzer over mens en wereld, met een schokje uit de innige koortsdroom wekt”.

Bekijk hieronder de boektrailer voor Het boek van wonderlijke nieuwe dingen en de filmtrailer voor Onderhuids met Scarlett Johansson.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten